ضرورت توسعه رقابت پذیری منطقه آزاد چابهار
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بر ضرورت توسعه امکانات بندری و رقابت پذیر کردن این منطقه با پهلوگیری کشتی های بزرگ تاکید کرد.
به گزارش فرینا، عبدالرحیم کردی، درباره پهلوگیری کشتی عمانی در چابهار گفت: برای راه اندازی خط کشتیرانی ایران ـ عمان وتوسعه روابط و مناسبات این دو کشورمذاکراتی شده است تا بتوانند ارتباط دریایی مسافری بین مسقط ـ چابهار را برقرار کنند.
وی افزود : البته مدت زمان راه اندازی این خط کشتیرانی به علت فقدان زیرساخت های لازم برای ورود این کشتی به چابهار طولانی شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به افتتاح پایانه مسافری دریایی شهید کلانتری چابهار خاطرنشان کرد : امکاناتی برای اقامت مناسب گردشگران عمانی در چابهار در نظر گرفته شده است تا این گردشگران بتوانند با سفر به ایران و با بهره مندی از خدمات و امکانات فراهم شده به سایر نقاط کشور سفر کنند.
کردی با اشاره به ورود نخستین گردشگران عمانی به چابهار اظهار داشت: درسال گذشته کشتی عمانی در سفر اول خود به ایران، حامل مقامات عمانی همچون وزیر تجارت بود اما سفراخیر این کشتی، حامل گردشگران عمانی بود که توانسته اند از آژانس های مسافرتی عمان بلیت تهیه کنند.
این مقام مسئول با اشاره به زمان تعیین شده برای بهره برداری از بندر شهید بهشتی چابهار تصریح کرد: در حال حاضر برخی از پست اسکله های بندر شهید بهشتی به بهره برداری رسیده وهفته های گذشته کشتی 65 هزار تنی در این بندر پهلو گرفته و بار آن تخلیه شده است اما فازهای تعریف شده و اسکله های جدیدی که نیاز به بهره برداری دارند، دارای فازهای یکسانی نیستند که بتوان گفت در چه زمانی این بندر به بهره برداری می رسد ، این بندر اسکله به اسکله است و به اقتضای نیاز و نصب تجهیزات مورد بهره برداری قرار می گیرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت : زمان بهره برداری از فاز یک از سوی سازمان بنادر و دریانوردی، پایان سال جاری است و در حال حاضر برخی از پست اسکله ها فعال است.
وی به آماده سازی زیرساخت ها همانند ریل در پسکرانه اشاره کرد و یادآور شد با توجه به اینکه بندر شهید بهشتی به ظرفیت پیش بینی شده 80 میلیون تن نرسیده است، حمل کالا با کامیون ضربه به بندر وارد نمی کند اما اگر به ظرفیت نهایی برسد و حمل و نقل ریلی راه اندازی نشود، تخلیه و بارگیری این مقدار کالا امکان پذیر نیست.
کردی در این باره اضافه کرد: براین اساس برای هر دقیقه، هفت کامیون باید بارگیری شود و از بندر بیرون رود و اگر هر دقیقه هفت کامیون وارد خط جاده ای چابهار شود ، یک خط ترافیکی سنگینی ایجاد خواهد شد که جاده های موجود این ظرفیت را ندارند و تا زمانی که بندر به ظرفیت کامل خود برسد خط ریلی هم راه اندازی خواهد شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: برای ساخت ریل ازچابهار تا زاهدان، هشت کارگاه فعال است و به صورت سه نوبتی مشغول به کارند و امید است در زمانی مشخص ، بندر و خطوط ریلی همزمان به بهره برداری برسد.
وی خدمات دهی با کیفیت را لازمه رشد بندر دانست و افزود: با ظرفیت فعلی، به نظر نمی رسد فقدان خط راه آهن مشکلی را ایجاد کند چرا که این ظرفیت تنها برای تخلیه و بار گیری است و باری که می خواهد حمل شود ، بخشی از داخل بندر و بخش دیگری در بندر توزیع می شود و الزاما تمام باری که وارد بندر می شود وارد شبکه جاده ای نخواهد شد لذا در ظرفیت هشت میلیون تنی با مشکلی رو به رو نخواهیم شد اما در ظرفیت کامل 80 میلیون تنی قطعا دچار مشکل خواهیم شد.
کردی با بیان قوانین مالیاتی مناطق آزاد و تاثیر مثبت بازگشایی بندر شهید بهشتی در عملکرد منطقه آزاد چابهار گفت : وجود منطقه آزاد و بندر لازم و ملزوم یکدیگر هستند. بر اساس ادبیات وتعاریفی که از منطقه آزاد وجود دارد، بیان شده است که مناطق آزاد موفق، مناطقی هستند که در کنار بنادر شکل گرفته اند و هر دو بر عملکرد یکدیگر اثر گذارند و اگربندر عملکرد خوب و مناسبی داشته باشد فعالیت های اقتصادی داخل منطقه توسعه می یابد و
همچنین رونق صنایع و تولیدات در مناطق آزاد سبب توسعه حمل و نقل می شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه بندر شهید بهشتی و بندر شهید کلانتری در محدوده منطقه آزاد نیستند ، خاطرنشان کرد : منطقه آزاد چابهار در کنار بندر است و در هر صورت کالا باید از بندر وارد منطقه شود، بنابراین اگر بندر دارای قوانین مناطق آزاد نباشد و یا قوانین و مقررات منطقه آزاد به بندر تسریع پیدا نکند، قیمت تمام شده برای وارد کنندگان کالا افزایش می یابد و توان رقابت را از بنادر و مناطق آزاد در مقایسه با رقبای منطقه ای خواهد گرفت.
وی در این باره ادامه داد: بنابر این الحاق یا تسریع قانون مناطق آزاد به بنادر اجتناب ناپذیر است در غیر اینصورت به رشد بندر صدمه وارد می شود و نمی توان دست کم از لحاظ هزینه ای با بنادر منطقه همانند صحار و گوادر پاکستان در مناطق آزاد کشور خود هستند، رقابت کرد و الزاما اگر الحاق سرزمینی صورت نمی گیرد تسریع قانون به بنادر برای توسعه عملکرد بنادر امری ضروری است.
کردی با اشاره به تصویب کلیات لایحه مناطق آزاد در مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه تصویب شده درمجلس مبنی بر ایجاد منطقه آزاد است در حالی که برای این منظور نیاز به یک لایحه جداگانه مبنی بر توسعه محدوده مناطق آزاد است که این موضوع در شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مطرح است و تدبیری برای آن اندیشه خواهد شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بر ضرورت توسعه امکانات بندری و رقابت پذیر کردن این منطقه با پهلوگیری کشتی های بزرگ تاکید کرد.
به گزارش فرینا، عبدالرحیم کردی، درباره پهلوگیری کشتی عمانی در چابهار گفت: برای راه اندازی خط کشتیرانی ایران ـ عمان وتوسعه روابط و مناسبات این دو کشورمذاکراتی شده است تا بتوانند ارتباط دریایی مسافری بین مسقط ـ چابهار را برقرار کنند.
وی افزود : البته مدت زمان راه اندازی این خط کشتیرانی به علت فقدان زیرساخت های لازم برای ورود این کشتی به چابهار طولانی شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به افتتاح پایانه مسافری دریایی شهید کلانتری چابهار خاطرنشان کرد : امکاناتی برای اقامت مناسب گردشگران عمانی در چابهار در نظر گرفته شده است تا این گردشگران بتوانند با سفر به ایران و با بهره مندی از خدمات و امکانات فراهم شده به سایر نقاط کشور سفر کنند.
کردی با اشاره به ورود نخستین گردشگران عمانی به چابهار اظهار داشت: درسال گذشته کشتی عمانی در سفر اول خود به ایران، حامل مقامات عمانی همچون وزیر تجارت بود اما سفراخیر این کشتی، حامل گردشگران عمانی بود که توانسته اند از آژانس های مسافرتی عمان بلیت تهیه کنند.
این مقام مسئول با اشاره به زمان تعیین شده برای بهره برداری از بندر شهید بهشتی چابهار تصریح کرد: در حال حاضر برخی از پست اسکله های بندر شهید بهشتی به بهره برداری رسیده وهفته های گذشته کشتی 65 هزار تنی در این بندر پهلو گرفته و بار آن تخلیه شده است اما فازهای تعریف شده و اسکله های جدیدی که نیاز به بهره برداری دارند، دارای فازهای یکسانی نیستند که بتوان گفت در چه زمانی این بندر به بهره برداری می رسد ، این بندر اسکله به اسکله است و به اقتضای نیاز و نصب تجهیزات مورد بهره برداری قرار می گیرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت : زمان بهره برداری از فاز یک از سوی سازمان بنادر و دریانوردی، پایان سال جاری است و در حال حاضر برخی از پست اسکله ها فعال است.
وی به آماده سازی زیرساخت ها همانند ریل در پسکرانه اشاره کرد و یادآور شد با توجه به اینکه بندر شهید بهشتی به ظرفیت پیش بینی شده 80 میلیون تن نرسیده است، حمل کالا با کامیون ضربه به بندر وارد نمی کند اما اگر به ظرفیت نهایی برسد و حمل و نقل ریلی راه اندازی نشود، تخلیه و بارگیری این مقدار کالا امکان پذیر نیست.
کردی در این باره اضافه کرد: براین اساس برای هر دقیقه، هفت کامیون باید بارگیری شود و از بندر بیرون رود و اگر هر دقیقه هفت کامیون وارد خط جاده ای چابهار شود ، یک خط ترافیکی سنگینی ایجاد خواهد شد که جاده های موجود این ظرفیت را ندارند و تا زمانی که بندر به ظرفیت کامل خود برسد خط ریلی هم راه اندازی خواهد شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: برای ساخت ریل ازچابهار تا زاهدان، هشت کارگاه فعال است و به صورت سه نوبتی مشغول به کارند و امید است در زمانی مشخص ، بندر و خطوط ریلی همزمان به بهره برداری برسد.
وی خدمات دهی با کیفیت را لازمه رشد بندر دانست و افزود: با ظرفیت فعلی، به نظر نمی رسد فقدان خط راه آهن مشکلی را ایجاد کند چرا که این ظرفیت تنها برای تخلیه و بار گیری است و باری که می خواهد حمل شود ، بخشی از داخل بندر و بخش دیگری در بندر توزیع می شود و الزاما تمام باری که وارد بندر می شود وارد شبکه جاده ای نخواهد شد لذا در ظرفیت هشت میلیون تنی با مشکلی رو به رو نخواهیم شد اما در ظرفیت کامل 80 میلیون تنی قطعا دچار مشکل خواهیم شد.
کردی با بیان قوانین مالیاتی مناطق آزاد و تاثیر مثبت بازگشایی بندر شهید بهشتی در عملکرد منطقه آزاد چابهار گفت : وجود منطقه آزاد و بندر لازم و ملزوم یکدیگر هستند. بر اساس ادبیات وتعاریفی که از منطقه آزاد وجود دارد، بیان شده است که مناطق آزاد موفق، مناطقی هستند که در کنار بنادر شکل گرفته اند و هر دو بر عملکرد یکدیگر اثر گذارند و اگربندر عملکرد خوب و مناسبی داشته باشد فعالیت های اقتصادی داخل منطقه توسعه می یابد و
همچنین رونق صنایع و تولیدات در مناطق آزاد سبب توسعه حمل و نقل می شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه بندر شهید بهشتی و بندر شهید کلانتری در محدوده منطقه آزاد نیستند ، خاطرنشان کرد : منطقه آزاد چابهار در کنار بندر است و در هر صورت کالا باید از بندر وارد منطقه شود، بنابراین اگر بندر دارای قوانین مناطق آزاد نباشد و یا قوانین و مقررات منطقه آزاد به بندر تسریع پیدا نکند، قیمت تمام شده برای وارد کنندگان کالا افزایش می یابد و توان رقابت را از بنادر و مناطق آزاد در مقایسه با رقبای منطقه ای خواهد گرفت.
وی در این باره ادامه داد: بنابر این الحاق یا تسریع قانون مناطق آزاد به بنادر اجتناب ناپذیر است در غیر اینصورت به رشد بندر صدمه وارد می شود و نمی توان دست کم از لحاظ هزینه ای با بنادر منطقه همانند صحار و گوادر پاکستان در مناطق آزاد کشور خود هستند، رقابت کرد و الزاما اگر الحاق سرزمینی صورت نمی گیرد تسریع قانون به بنادر برای توسعه عملکرد بنادر امری ضروری است.
کردی با اشاره به تصویب کلیات لایحه مناطق آزاد در مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه تصویب شده درمجلس مبنی بر ایجاد منطقه آزاد است در حالی که برای این منظور نیاز به یک لایحه جداگانه مبنی بر توسعه محدوده مناطق آزاد است که این موضوع در شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مطرح است و تدبیری برای آن اندیشه خواهد شد.
ارسال نظرات