با برگزاری نمایشگاه کیش اینوکس بسیاری درصددند تا بتوانند از این فرصت بزرگ استفاده کرده و تجارت خود را گسترش دهند.
در این بین یکی از مهم ترین بازارهایی که میتواند در این نمایشگاه به تجار بینالمللی شناسانده شود بازار سرمایه ایران است. بورس تهران که بعد از اجرایی شدن برجام با اقبال خوبی میان سرمایه گذاران خارجی مواجه شده همچنان زیره ذره بین شرکتهای بزرگ بینالمللی است. به همین سبب «دنیای اقتصاد» در گفتگویی با روح الله حسینی مقدم، معاون شرکت بورس تهران به بررسی پتانسیلهای کیش اینوکس امسال پرداخته است.
حسینی مقدم میگوید: فعالان بازار سرمایه باید درصدد باشند تا با شرکت در نمایشگاه، ارتباطات تجاری موجود خویش را تقویت كرده و براي يافتن مشتریان تازهای نیز برنامهریزی کنند.
هشتمین نمایشگاه معرفی فرصتهای سرمایه گذاری کیش طی سالهای اخیر چه ره آوردهایی برای بخشهای مختلف سرمایهگذاری کشور داشته است؟
نمایشگاه فرصتهای سرمایه گذاری کیش، مرکزی برای تبادل اطلاعات و دست یافتن به پدیدههای نوین صنعت بازار سرمایه و انتقال دانش و فناوری است. مشارکت در نمایشگاه باعث میشود تا توانمندی نهادها و شرکتهای مختلف به معرض دید گذاشته شود و زمینه برای دست یافتن به بازارهای جدید فراهم شود. همه میدانیم نمایشگاه، تبلیغ زنده است؛ در نمایشگاه عواملی چون ارایه کننده خدمات، توزیع کننده و استفاده کننده خدمات در یک زمان و مکان گرد هم میآیند.
نمایشگاه فرصتهای سرمایه گذاری کیش مکانی برای به نمایش گذاشتن توانمندیها و پیشرفتهای یک منطقه یا کشور در زمینههای گوناگون است؛ همچنین برگزاری نمایشگاه موجب افزایش و بالا رفتن سطح اطلاعات و دانش عمومی، علمی و فنی بازدیدکنندگان میشود. یکی از دستاوردهای نمایشگاه میتواند ایجاد زمینه تفاهم و گفتگو میان شرکتها و استفاده کنندگان از خدمات باشد. کارشناسان امور تبلیغات و بازاریابی، نمایشگاهها را از مهمترین شیوههای بازاریابی میدانند و برای محصولات و خدماتی از جنس خدمات بازار سرمایه، این ابزار تبلیغی میتواند بسیار موثر باشد.
آیا برگزاری نمایشگاه کیش اینوکس در مناطق آزاد میتواند در سهولت ورود سرمایه گذاران نقش داشته باشد ؟
نمایشگاه فرصتهای سرمایهگذاری کیش از جمله موثرترین روشها جهت معرفی خدمات و محصولات فعالان بازار سرمایه به شمار زیادی از مشتریان بالقوه و بازدیدکنندگان است. فعالان بازار سرمایه باید درصدد باشند تا با شرکت در نمایشگاه، ارتباطات تجاری موجود خویش را تقویت نموده و براي يافتن مشتریان تازهای نیز برنامهریزی کنند.
شرکت در نمایشگاه بخشی از سیاستهای بازاریابی هر شرکت تولیدی- خدماتی را تشکیل میدهد. محاسن منطقه آزاد به ستانده از نمایشگاه کمک میکند. امکان حضور سرمایهگذاران خارجی فراهم است و لذا میتوان انتظار داشت دستاوردهای این مشارکت بیشتر باشد.
چه چالشهایی بر سر راه ورود سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بازارهای مالی ایران وجود دارد؟
طی دو سال اخیر گروههای مختلفی از کشورهای مختلف به بازار ما آمدند. بسیاری از آنها بدون شناخت نسبت به بازار مالی ما و بویژه بازار سرمایه و شرکتها بودند. به شخصه با تعدادی از این شرکتها ملاقات داشتم. آنها بدنبال آشنایی با بازار ما بودند و توانستند ضمن آشنایی ارتباطات خوبی نیز ایجاد کنند. پس از این مرحله به نظر میرسد که آنها مجاب شدند و فعلا مهمترین چالش آنها برای ورود به بازار سرمایه، موضوع نقل و انتقال پول است. امروز شاهد هستیم برخی از این شرکتها در تهران مستقر شدند و صرفا مترصد این موضوع هستند.شاید این مهمترین چالش فعلی باشد ولی لازم است اقداماتی در حوزههای دیگر صورت بگیرد. از جمله انتشار گزارشها به زبان بینالمللی و افزایش عمق بازار. که لازم است اقداماتی که در این حوزه در حال انجام است با سرعت بیشتری پیگیری کرد.
چه برنامههایی در این نمایشگاه میتوان در نظر گرفت تا جذابیت بازار ایران برای خارجیها افزایش پیدا کند؟
بازار سرمایه ایران چند سالی است که نمایشگاه تخصصی را در تهران برگزار کرده است و در همین کیش نیز در سالهای گذشته نمایشگاه فرصتهای سرمایهگذاری را برقرار کرده است. این اتفاق تجربه خیلی خوبی را برای اهالی بازار سرمایه و فعالان از جمله شرکتهای تامین سرمایه و کارگزاران فراهم کرده است که در برپایی این نمایشگاه نیز میتوانند از آن بهره ببرند. جهت حضور در نمایشگاه نکات بسیار زیادی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. باید از خودمان بپرسیم آیا خدمات شرکت با موضوع نمایشگاه همخوانی دارد؟ در غیر این صورت نتیجه مطلوبی عاید مشارکت کننده نخواهد شد. یا اینکه چه انتظاری از نمایشگاه داریم؟
هر شرکتکنندهای هدف تجاری خاصی را در نمایشگاه دنبال میکند که از آن جمله میتوان به معرفی محصولات یا خدمات، پرآوازه کردن شرکت، پیدا کردن واسطه یا بررسی وضعیت شرکتهای رقیب و خدمات جدید آنها اشاره نمود. بر اساس چنین سوالاتی هر مشارکتکنندهای میتواند برنامههایی را تدوین کند. با وجود تجربه چند ساله اخیر انتظار میرود شرکتها بتوانند به شکل مناسبی از این فرصت بهره برداری کنند.
با توجه به اینکه یکسال از اجرایی شدن برجام میگذرد، تفاوت این دوره از نمایشگاه با دورههای قبل چیست؟
یکی از نتایج مهم برپایی نمایشگاهها پدید آمدن فرصت به منظور دستیابی سریع، کم هزینه و سهل تر به اطلاعات مورد نیاز بخشهای مختلف تجاری– صنعتی در خصوص یک یا چند حوزه مرتبط است.نمایشگاهها فرصتهای مناسبی را به منظور انجام مطالعات و بررسیهای اقتصادی، تحقیقات بازاریابی و سنجش مخاطبیـن به دست میدهند چـرا که خصیصه متمرکـزسـازی نمایشگـاهها به این معنـا که جمعـی از دست اندرکاران و متخصصین یک یا چند حوزه را در یک محدوده خاص زمانی و مکانی گرد هم میآورند، بستر مطلوبی را جهت انجام مطالعات علمی با استفـاده بهینه از زمـان و هزینه مهیـا میسازد.
لذا میتوان گفت که نمایشگاهها یکی از ارکان مهم تبادل اطلاعات و آگاهیهای علمی و فنی کشورهای مختلف جهان است و برپایی آن صرف نظر از فراهم آوردن موجبات ارتباطات مستقیم دستاندرکاران بخشهای صنعتی و خدماتی و مخاطبین آنها و معرفی دستاوردهای کشورها به بازارهای بینالمللی، پدیدآورنده فرصتی طلایی جهت آشنایی با آخرین تحولات و توانمندیهای تکنولوژیک , علمی و صنعتی جهان و ارزیابی آن خواهد بود.
از طرفی بورس بزرگترین حراجی رسمی دنیا است که با بزرگترین رویدادهای سیاسی و اقتصادی جهان در ارتباط است. مجموعهاي از پارامترها و عوامل کلان، برای تمامی بورسها مشترک است؛ و بورسها کم و بیش از این عوامل تاثیر میپذیرند که با میزان نوسان خود عکس العمل نشان میدهند. بازار سرمایه ایران امروز جایگاه غیرقابل انکاری دارد؛ به طوری که بر اساس آمار 500 شرکت برتر اقتصاد ایران، فروش 246 شرکت پذیرفته شده در بورس یا فرابورس در سال گذشته بیش از 614 هزار میلیارد تومان بوده که بیانگر سهم 75 درصدی از مجموع فروش 500 شرکت برتر اقتصاد ایران است.
دلیل این جایگاه غیر قابل انکار علاوه بر رشد متغیرهای کمی و کیفی در سالهای اخیر، همانا منافع و مزایای غیرمادی این بازار برای اقتصاد کشور است. هر چند برخی از متغیرهای کمی و کیفی بازار اوراق بهادار در سال جاری به شکل قابل ملاحظهای کاهش یافت، اما با توجه به ویژگیهای ذاتی بازار اوراق بهادار، هیچ اقتصادی نمیتواند جلوی رشد و توسعه این بازار را بگیرد و با توجه به اتفاقات مناسبی که در سالهای اخیر افتاده است، رشد و توسعه همه جانبه بازار سرمایه برای سالهای آینده نیز قابل تصور است. لازم است فعالان بازار سرمایه از همه فرصتها برای شناساندن این بازار استفاده کنند و نمایشگاه فرصتهای سرمایه گذاری کیش یکی از این حوزهها است.
**
این رویداد با حمایت ارزنده دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، سازمان منطقه آزاد کیش، به ویژه سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان سرمایهگذاری و کمکهای فنی و اقتصادی ایران، سازمان میراث فرهنگی، بیمه مرکزی ایران و دیگر نهادهای اقتصادی و مالی و همچنین صدها بنگاه اقتصادی داخلی و خارجی در جزیره کیش برگزار میشود. در واقع همه تلاشها، شکلدهی یک کانون برای مذاکره فعالان، مدیران و دستاندرکاران حوزه بورس، بانک، بیمه و سرمایهگذاری است تا با همافزایی بین مجموعهها، رونق اقتصادی بیشتری ایجاد و در روند توسعه ملی، موثرتر از گذشته باشند.
با برگزاری نمایشگاه کیش اینوکس بسیاری درصددند تا بتوانند از این فرصت بزرگ استفاده کرده و تجارت خود را گسترش دهند.
در این بین یکی از مهم ترین بازارهایی که میتواند در این نمایشگاه به تجار بینالمللی شناسانده شود بازار سرمایه ایران است. بورس تهران که بعد از اجرایی شدن برجام با اقبال خوبی میان سرمایه گذاران خارجی مواجه شده همچنان زیره ذره بین شرکتهای بزرگ بینالمللی است. به همین سبب «دنیای اقتصاد» در گفتگویی با روح الله حسینی مقدم، معاون شرکت بورس تهران به بررسی پتانسیلهای کیش اینوکس امسال پرداخته است.
حسینی مقدم میگوید: فعالان بازار سرمایه باید درصدد باشند تا با شرکت در نمایشگاه، ارتباطات تجاری موجود خویش را تقویت كرده و براي يافتن مشتریان تازهای نیز برنامهریزی کنند.
هشتمین نمایشگاه معرفی فرصتهای سرمایه گذاری کیش طی سالهای اخیر چه ره آوردهایی برای بخشهای مختلف سرمایهگذاری کشور داشته است؟
نمایشگاه فرصتهای سرمایه گذاری کیش، مرکزی برای تبادل اطلاعات و دست یافتن به پدیدههای نوین صنعت بازار سرمایه و انتقال دانش و فناوری است. مشارکت در نمایشگاه باعث میشود تا توانمندی نهادها و شرکتهای مختلف به معرض دید گذاشته شود و زمینه برای دست یافتن به بازارهای جدید فراهم شود. همه میدانیم نمایشگاه، تبلیغ زنده است؛ در نمایشگاه عواملی چون ارایه کننده خدمات، توزیع کننده و استفاده کننده خدمات در یک زمان و مکان گرد هم میآیند.
نمایشگاه فرصتهای سرمایه گذاری کیش مکانی برای به نمایش گذاشتن توانمندیها و پیشرفتهای یک منطقه یا کشور در زمینههای گوناگون است؛ همچنین برگزاری نمایشگاه موجب افزایش و بالا رفتن سطح اطلاعات و دانش عمومی، علمی و فنی بازدیدکنندگان میشود. یکی از دستاوردهای نمایشگاه میتواند ایجاد زمینه تفاهم و گفتگو میان شرکتها و استفاده کنندگان از خدمات باشد. کارشناسان امور تبلیغات و بازاریابی، نمایشگاهها را از مهمترین شیوههای بازاریابی میدانند و برای محصولات و خدماتی از جنس خدمات بازار سرمایه، این ابزار تبلیغی میتواند بسیار موثر باشد.
آیا برگزاری نمایشگاه کیش اینوکس در مناطق آزاد میتواند در سهولت ورود سرمایه گذاران نقش داشته باشد ؟
نمایشگاه فرصتهای سرمایهگذاری کیش از جمله موثرترین روشها جهت معرفی خدمات و محصولات فعالان بازار سرمایه به شمار زیادی از مشتریان بالقوه و بازدیدکنندگان است. فعالان بازار سرمایه باید درصدد باشند تا با شرکت در نمایشگاه، ارتباطات تجاری موجود خویش را تقویت نموده و براي يافتن مشتریان تازهای نیز برنامهریزی کنند.
شرکت در نمایشگاه بخشی از سیاستهای بازاریابی هر شرکت تولیدی- خدماتی را تشکیل میدهد. محاسن منطقه آزاد به ستانده از نمایشگاه کمک میکند. امکان حضور سرمایهگذاران خارجی فراهم است و لذا میتوان انتظار داشت دستاوردهای این مشارکت بیشتر باشد.
چه چالشهایی بر سر راه ورود سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بازارهای مالی ایران وجود دارد؟
طی دو سال اخیر گروههای مختلفی از کشورهای مختلف به بازار ما آمدند. بسیاری از آنها بدون شناخت نسبت به بازار مالی ما و بویژه بازار سرمایه و شرکتها بودند. به شخصه با تعدادی از این شرکتها ملاقات داشتم. آنها بدنبال آشنایی با بازار ما بودند و توانستند ضمن آشنایی ارتباطات خوبی نیز ایجاد کنند. پس از این مرحله به نظر میرسد که آنها مجاب شدند و فعلا مهمترین چالش آنها برای ورود به بازار سرمایه، موضوع نقل و انتقال پول است. امروز شاهد هستیم برخی از این شرکتها در تهران مستقر شدند و صرفا مترصد این موضوع هستند.شاید این مهمترین چالش فعلی باشد ولی لازم است اقداماتی در حوزههای دیگر صورت بگیرد. از جمله انتشار گزارشها به زبان بینالمللی و افزایش عمق بازار. که لازم است اقداماتی که در این حوزه در حال انجام است با سرعت بیشتری پیگیری کرد.
چه برنامههایی در این نمایشگاه میتوان در نظر گرفت تا جذابیت بازار ایران برای خارجیها افزایش پیدا کند؟
بازار سرمایه ایران چند سالی است که نمایشگاه تخصصی را در تهران برگزار کرده است و در همین کیش نیز در سالهای گذشته نمایشگاه فرصتهای سرمایهگذاری را برقرار کرده است. این اتفاق تجربه خیلی خوبی را برای اهالی بازار سرمایه و فعالان از جمله شرکتهای تامین سرمایه و کارگزاران فراهم کرده است که در برپایی این نمایشگاه نیز میتوانند از آن بهره ببرند. جهت حضور در نمایشگاه نکات بسیار زیادی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. باید از خودمان بپرسیم آیا خدمات شرکت با موضوع نمایشگاه همخوانی دارد؟ در غیر این صورت نتیجه مطلوبی عاید مشارکت کننده نخواهد شد. یا اینکه چه انتظاری از نمایشگاه داریم؟
هر شرکتکنندهای هدف تجاری خاصی را در نمایشگاه دنبال میکند که از آن جمله میتوان به معرفی محصولات یا خدمات، پرآوازه کردن شرکت، پیدا کردن واسطه یا بررسی وضعیت شرکتهای رقیب و خدمات جدید آنها اشاره نمود. بر اساس چنین سوالاتی هر مشارکتکنندهای میتواند برنامههایی را تدوین کند. با وجود تجربه چند ساله اخیر انتظار میرود شرکتها بتوانند به شکل مناسبی از این فرصت بهره برداری کنند.
با توجه به اینکه یکسال از اجرایی شدن برجام میگذرد، تفاوت این دوره از نمایشگاه با دورههای قبل چیست؟
یکی از نتایج مهم برپایی نمایشگاهها پدید آمدن فرصت به منظور دستیابی سریع، کم هزینه و سهل تر به اطلاعات مورد نیاز بخشهای مختلف تجاری– صنعتی در خصوص یک یا چند حوزه مرتبط است.نمایشگاهها فرصتهای مناسبی را به منظور انجام مطالعات و بررسیهای اقتصادی، تحقیقات بازاریابی و سنجش مخاطبیـن به دست میدهند چـرا که خصیصه متمرکـزسـازی نمایشگـاهها به این معنـا که جمعـی از دست اندرکاران و متخصصین یک یا چند حوزه را در یک محدوده خاص زمانی و مکانی گرد هم میآورند، بستر مطلوبی را جهت انجام مطالعات علمی با استفـاده بهینه از زمـان و هزینه مهیـا میسازد.
لذا میتوان گفت که نمایشگاهها یکی از ارکان مهم تبادل اطلاعات و آگاهیهای علمی و فنی کشورهای مختلف جهان است و برپایی آن صرف نظر از فراهم آوردن موجبات ارتباطات مستقیم دستاندرکاران بخشهای صنعتی و خدماتی و مخاطبین آنها و معرفی دستاوردهای کشورها به بازارهای بینالمللی، پدیدآورنده فرصتی طلایی جهت آشنایی با آخرین تحولات و توانمندیهای تکنولوژیک , علمی و صنعتی جهان و ارزیابی آن خواهد بود.
از طرفی بورس بزرگترین حراجی رسمی دنیا است که با بزرگترین رویدادهای سیاسی و اقتصادی جهان در ارتباط است. مجموعهاي از پارامترها و عوامل کلان، برای تمامی بورسها مشترک است؛ و بورسها کم و بیش از این عوامل تاثیر میپذیرند که با میزان نوسان خود عکس العمل نشان میدهند. بازار سرمایه ایران امروز جایگاه غیرقابل انکاری دارد؛ به طوری که بر اساس آمار 500 شرکت برتر اقتصاد ایران، فروش 246 شرکت پذیرفته شده در بورس یا فرابورس در سال گذشته بیش از 614 هزار میلیارد تومان بوده که بیانگر سهم 75 درصدی از مجموع فروش 500 شرکت برتر اقتصاد ایران است.
دلیل این جایگاه غیر قابل انکار علاوه بر رشد متغیرهای کمی و کیفی در سالهای اخیر، همانا منافع و مزایای غیرمادی این بازار برای اقتصاد کشور است. هر چند برخی از متغیرهای کمی و کیفی بازار اوراق بهادار در سال جاری به شکل قابل ملاحظهای کاهش یافت، اما با توجه به ویژگیهای ذاتی بازار اوراق بهادار، هیچ اقتصادی نمیتواند جلوی رشد و توسعه این بازار را بگیرد و با توجه به اتفاقات مناسبی که در سالهای اخیر افتاده است، رشد و توسعه همه جانبه بازار سرمایه برای سالهای آینده نیز قابل تصور است. لازم است فعالان بازار سرمایه از همه فرصتها برای شناساندن این بازار استفاده کنند و نمایشگاه فرصتهای سرمایه گذاری کیش یکی از این حوزهها است.
**
این رویداد با حمایت ارزنده دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، سازمان منطقه آزاد کیش، به ویژه سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان سرمایهگذاری و کمکهای فنی و اقتصادی ایران، سازمان میراث فرهنگی، بیمه مرکزی ایران و دیگر نهادهای اقتصادی و مالی و همچنین صدها بنگاه اقتصادی داخلی و خارجی در جزیره کیش برگزار میشود. در واقع همه تلاشها، شکلدهی یک کانون برای مذاکره فعالان، مدیران و دستاندرکاران حوزه بورس، بانک، بیمه و سرمایهگذاری است تا با همافزایی بین مجموعهها، رونق اقتصادی بیشتری ایجاد و در روند توسعه ملی، موثرتر از گذشته باشند.