مشاور ارشد رییسجمهوری با تاکید بر وجود توانمندی ساخت انواع شناور و سازههای دریایی در کشور از برنامه دولت یازدهم برای ایجاد شهرک صنایع دریایی و لیزینگ دریایی در کشور خبر داد.
به گزارش روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی بوشهر؛ اکبر ترکان در دیدار با اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی سازندگان شناور، تجهیزات و سازههای دریایی ایران گفت: در سالهای بعد از انقلاب، بیش از 500 شناور بزرگ و متوسط شامل انواع کشتیهای تجاری، نفتکش، ساپلای بوت، بارج، دوبه، کروبوت و جکآپ از خارج خریداری شده که این امر نشان میدهد بازار کار مناسبی برای سازندگان شناور در ایران وجود دارد.
وی با بیان اینکه سازندگان شناور از طرف عرضهکنندگان به موضوع مینگرند اما باید مساله را از نگاه متقاضیان نیز دید، به سابقه سفارش کشتیهای کانتینربر به ایزوایکو اشاره کرد و گفت: علیرغم تلاش زیادی که برای سفارش ساخت این کشتیها به داخل صورت گرفت عملکرد مناسبی را از نظر زمان و هزینه ساخت این کشتیها در داخل شاهد نبودیم.
وی با اشاره به اینکه شرکت صدرا کل منابع ساخت کشتیها را از شرکت ملی نفتکش ایران دریافت کرده است، افزود: قرار بود با این منابع، سه فروند کشتی ساخته شود تا امکان انجام همزمان تخلیه، بارگیری و حمل نفت در مسیر دریایی فراهم شود.
به گفته وی، عدم اجرای این پروژه باعث شد تا شرکتهایی نظیر توتال که از انتقال منابع نفتی خزر از مسیر ایران دفاع میکردند اکنون ناچار به پذیرش مسیرهای جایگزین باشند.
ترکان با بیان اینکه تجربه شرکتهایی چون صدرا و ایزوایکو نشان میدهد کارهایی که ما در ساخت کشتی بلدیم برای تحویل آن کافی نیست، افزود: ما این مساله را در بخش فراساحل هم داشتیم.
مدیرعامل اسبق شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به ساخت سکوهای پارس جنوبی توضیح داد: در ساخت این سکوها، به جز مدیریت کنسرسیوم بقیه کار توسط پیمانکاران و سازندگان داخلی انجام میشد و سکوها نیز طبق برنامه زمانبندی و به شکلی منظم اجرا شد؛ اما بعد از آنکه توتال را از رهبری کنسرسیوم برداشتیم، مجموعههای ایرانی نتوانستند با هم کار کنند و پروژههای بعدی با هزینه و زمان زیادی اجرا شد.
مشاور ارشد رییسجمهوری با بیان اینکه مجموعه این مسایل از وجود گیرهای اساسی در مدیریت پروژههای صنایع دریایی در کشور حکایت دارد، افزود: باید برای رفع این مشکلات، راهکارهای اجرایی پیدا کرد.
وی با اشاره به تجربه صنعت خودروسازی و ایجاد مجموعه ساپکو جهت سازماندهی سازندگان تجهیزات و نظارت بر فعالیت آنها شکل گیری مجموعهای مشابه را در صنعت کشتی سازی ایران ضروری خواند و گفت: در جریان ساخت سکوی نیمه شناور امیرکبیر در دریای خزر، مشابه این کار از طریق شرکت مشاور تا حدی محقق شد.
ترکان با اشاره به بندر الحمریه شارجه که در آن خط تعمیرات کشتی با حضور پیمانکاران بخشهای مختلف فعالیت دارد، گفت: زیرساختهای ایجاد چنین شهرکهای صنعتی دریایی در بندرعباس و جزیره صنعتی صدرا در بوشهر وجود دارد که با پیگیری وزارت صنعت، معدن و تجارت و رفع مسایل حقوقی و اجرایی، این شهرکها ایجاد و زمینه کار پیمانکاران و صنعتگران فراهم خواهد شد.
وی ایجاد لیزینگهای دریایی را دیگر نیاز صنایع دریایی کشور دانست و گفت: از این طریق و با اختصاص منابعی در حد یک میلیارد دلار میتوان کار ساخت انواع شناورهای خدماتی مورد نیاز کشور را آغاز کرد و پس از تکمیل نسبت به فروش یا اجاره آن به بهرهبرداران اقدام کرد.