تصمیم به موقع آخرین اظهارنظرهای مسئولان دولتی درخصوص وضع سهمیه بنزین خودروهای شخصی نشان میدهد که این سهمیه تقریبا به آخر خط خود رسیده است. مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت دیروز تلویحا این خبر را تائید و عدم واریز سهمیه جدید بنزین برای خودروهای شخصی را محتمل دانسته است.
با فرض صحت این گمانه زنی ها، تصمیم دولت برای توقف پرداخت بنزین سهمیه ای به خودروهای شخصی را باید تصمیمی منطقی و بهنگام دانست.
کاهش قیمت نفت در چند ماه گذشته گرچه درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت را بشدت کاهش دهد، حداقل این مزیت را داشت که یارانه پنهان یا هزینه فرصت عرضه انواع فرآورده های نفتی در داخل کشور را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهد.
اکنون قیمت بنزین در بازارهای منطقه ای و جهانی تقریبا در پایین ترین سطح خود طی هفت سال اخیر قرار دارد و همین امر مابه التفاوت قیمت های داخلی و خارجی را به کمترین میزان رسانده است بنابراین بهترین فرصت فراهم شده بود تا با حذف بنزین یارانه ای خودروهای شخصی، قیمت های داخلی و خارجی این حامل مهم انرژی باز هم به یکدیگر نزدیک شده و مفاسد بنزین دو نرخی چه در داخل کشور و چه در فراسوی مرزهای ایران از بین رود.
در واقع باید گفت با توجه به شرایط اخیر بازارهای جهانی نفت و فرآورده های نفتی و نیز حجم و قیمت بنزین سهمیه ای خودروهای شخصی (60 لیتر در ماه با قیمت 700 تومان) تصمیم به حذف بنزین خودروهای شخصی اجتناب ناپذیر بود.
این تصمیم در عین حال که فشار چندانی به صاحبان خودروهای شخصی وارد نخواهد کرد، بار نسبتا بزرگی را به لحاظ مالی از روی دوش دولت برخواهد داشت البته طبیعی است که با توجه به عدم اعلام قبلی برنامه حذف بنزین یارانه ای خودروهای شخصی، در روزهای نخست اجرای تصمیم مشکلاتی برای این طیف و حتی جایگاه داران بنزین ایجاد شود اما این مشکلات به مرور زمان از بین خواهد رفت.
اکنون که فرصت بزرگ بنزین تک نرخی فراهم آمده است، لازم است این اتفاق با یک تصمیم دیگر دولت تکمیل شود و آن شناورسازی قیمت متناسب با قیمت های جهانی است چراکه قیمت های نفت خام و به تبع آن فرآورده های نفتی بسیار نوسان پذیر بوده و در صورت افزایش قیمت در بازارهای خارجی، بدون آن که قیمت های داخلی تغییر کند، بار دیگر شرایط فسادانگیز گذشته تکرار خواهد شد.
منبع: جام جم